Fair Trade: Mode eller mod-trend?

Desværre har en del producenter brugt ord og sætninger i deres markedsføring, som kan forvirre forbrugerne til at tro at et produkt er mere grønt end det er, eller at det er produceret under særligt sociale forhold. Der er gået mode og trend i social ansvarlighed, og det er jeg ked af. Fordi modens natur kræver en modtrend. Der snakkes allerede om “opgøret mod pænhed og godhed” blandt trendkonsulenter. Fair trade og bæredygtig produktion er IKKE et hipt “ad on” til en produkthistorie. Det er en langsom, men langsigtet mulighed for at udvikle et mere ansvarligt forbrug/overforbrug.

Vi kan dog håbe på, at de nye substanssøgende forbrugere, som eksembelvis køber mere og mere økologisk mad, ønsker at holde sig etiske i deres forbrug, på samme måde som mange i dag vælger at holde sig fysisk sunde gennem det de fordøjer.

About pilbredahl

Pil er den ene af de 3 designere i FairTrade Designers

10 comments

  1. pilbredahl

    Det jeg kan være mest ked af ved Moden eller Trenden i hele “den socialt ansvarlige bølge” er, at når modtrenden kommer, så kan det give dem som aldrig forstod at det er alvor, og som ikke gider den dårlig samvittighed, et alibi for at det nu er OK at købe et håndvævet tørklæde fra Indien til en 20ér (når man godt ved at så har der siddet en 4 årig, lænket til en væv for at holde den pris !) – jeg synes det er ærgeligt hvis man hopper med på en bølge af at det er Hipt at være politisk ukorrekt, (læs vil oprøret mod godheden og den etiske handel) Det er der bare ikke råd til på dette område.

  2. henrietterudi

    Jeg tænker, at der både et noget FOR og IMOD ‘Modebølgen’ af social ansvarlighed.
    Selvfølgelig må jeg tage afstand af ethvert misbrug af de certifiserede mærkningsordninger. Der er på alle måder snyd, og er forkasteligt.
    Men Modebølgen udbredder også FairTrade meget bredt, og DE PENGE som en gang er kommet ud og arbejde i verdens underudviklede afkroge er så i spil.
    Og hænger den store udbredelse af FT ikke netop sammen
    med ”at det bliver mode’ – og det stiller dermed yderlige krav til os om, at vi gøre vi gør vores arbejde så godt som muligt. Og holde den i spil så længe som overhovedet muligt.

    Og så må vi bruge denne tidevandsbølge til at komme så langt ud i verden som overhovedet muligt, og så derefter arbejder og vente…. på at tiden (og moden) igen udsender en bølgebevægelse af social ansvarsbevidshed ud over verden.

  3. For mig at se, er det ikke modefænomenet i sig selv, der er et problem. Jeg er enig med Henriette i, at det i sig selv kan være en vigtig løftestang, der kan hjælpe til at udbrede fænomenet og hver ekstra krone, der går i de rigtige lommer råber jeg hurra for.

    Problemet er så bare, at der nok er mange, der går lidt lemfældigt til defintionerne og bryster sig af at være fair trade selvom de ikke reelt lever op til kriterierne. Og så er det, det hele kan blive lidt mudret. Derfor hylder jeg de forskellige retningslinjer og certificeringsordninger – så alle parter ved, at fair rent faktisk også er fair.

  4. henrietterudi

    Ja SNYD! er noget skidt, – især i denne sammenhæng. Det kan komme til at skabe alvorlige troværdighedsproblemer, hvis der viser sig, at være for meget ‘falskt’ reklamesmartness med Fair Trade.

    Men hvad er egentligt dét grundlæggende i tiden, der skaber interessen og ‘moden’ omkring social ansvarlighed, som bl.a. Fair Trade?
    Har vi bare fået nok? – og i såfald – nok af hvad; vores eget forbrug? Eller nok af andres mangel på basale nødvendigheder og rettigheder. Eller måske kombinationen?

    – Hvad har skabt denne tsunamibølge, hvor der surfer kendisser fra Hollywood, økologiske modetøj firmaer og nyåbnede FT butikker i København…?

  5. Jamen det tror jeg da helt grundlæggende skyldes overfloden i sig selv. Altså at det ikke længere er så svært (i vores del af verden) at skaffe sig tag over hovedet, mad i maven og tøj på kroppen. vi er faktisk nået så højt op i behovspryamiden, at vi engang rigtigt kan finde på, hvilket værelse, der er det næste vi skal pimpe up og hvilket fancy fusionscuisine vi nu skal finde på.

    Så vender man sig mod noget andet. Noget mere følelsbetonet eller mere ægte. Og vil måske også gerne gøre noget andet og mere end bare at arbejde for at kunne forbruge.

    Og så vil da sige: hellere det, end at vi vendte os mod endnu mere consumerism…

  6. Louise Køster

    SEJT! Super cool side, glæder mig til at se den blive fyldt op med gode diskussioner, fantastiske bære dygtige projekter og smukt design.
    Dejligt at i tager det første skridt ind i debatten om fair tradens egen bæredygtighed og ikke mindst levedygtighed i vores super overforbrugs-verden.
    Nu lever jeg jo af at fortælle historier – bæredygtige historier – og et vigtigt element for mig er at fordre til ‘underforbrug’. Og hvorfor går jeg så ind for underforbrug? For som en god ven har sagt til mig, så bliver historierne bliver væk i overforbrug! Det også gælder snakken om bæredygtighed. Hvis bæredygtigheden bliver overforbrugt i sammenhænge hvor den ikke bliver respekteret og værdierne ikke efterlevet, så mister bæredygtigheden sin ‘historie’ og bliver blot til en bemærkning som ingen alligevel tager notis af….
    Glæder mig til at tage del i diskussionen ……

    Godt gået og tillykke med FairTrade Designers!

    ;-) Louise

  7. pilbredahl

    Mode og/eller Moral?
    Det viste sig hurtigt både på bloggen og til KUR08 at det er et emne der får folk op af stolen. Ingen vil have skudt i skoene at de kun handler etiksk fordi det er mode. Samtidig er det vel også sådan at ingen af os kan sige os fri for at være påvirket af den etiske modebølge fordi den fylder vores medier så massivt?. Set i det perspektiv må jeg jo alligevel tilslutte mig at “der er noget godt i at der er gået mode i moralen”… Men hvad så bagefter – for der er altid noget “bagefter” når noget har været HOT skal det pludselig også være NOT.
    Vi blev “fair nok” spurgt til KUR08 af en medie-pers. “Nu laver I FairTrade og Limiterede produktioner, to af de mest moderne ting lige nu, hvad laver I så når det ikke længere er moderne?” Det er et oplagt spørgsmål, fordi der ligger en forventning i vores samfund om at vi alle sammen, hele tiden, skal være med fremme på det seneste beat.
    Måske kommer den Mode/Moral snak til at handle mere om mode end om moral når bølgen ebber ud, og vi stadig arbejder på at skabe design produkter via FairTrade principperne. Jeg tygger og smager stadig på Louise Køsters fine snak om “UNDERFORBRUG”.

  8. @ Louise Køster – jeg er også vild begrebet “underforbrug”. Har tygget på det, siden jeg første gang læste det her på bloggen for et par dage siden. Vil du ikke prøve at uddybe – det lyder som om det kunne gemme på mange spændende aspekter.

  9. Meget aprospos denne diskussion faldt jeg lige over dette indlæg:

    http://linerix.wordpress.com/2007/02/27/design-din-egen-fair-trade/

  10. Pingback: HOMEmade in China « Nadjas Reflexioner

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: