‘KOPI-KINESERE’

Hvorfor kopierer kineserne?
Før en længere rejse til Kina gik jeg og overvejede, hvordan jeg kunne spørge, så mange mennesker som muligt; hvorfor kineserne kopierer?

kina_produktion_copy.jpg

(Mac D inspireret ‘Jewelry’ skilt.)

Som indlednings- eller måske rettere afledningsmanøver for mit uhøflige spørgsmål, hvad jeg udformede visitkort med forskelligt udseende, selvfølgelig med ens aktuelle data, men med varierende grafisk udseende.
Kortene blev brugt i den meget udbredte ‘visitkorts-udveklings-sport’, som dyrkes ved enhver given forretningslejlighed. Udvekslingen er forbundet med udvisning af stor respekt for modparten, dybe buk og ærbødig tohåndsoverrækning.
Min personlige version af denne sport blev, at gengælde deres visitkort med en åbne vifte af forskellige kort. Og tilbyde frit valg, – og i næste åndedragt tilkendegive, at jeg ville lære noget om dem, ved at iagttage deres valg af kort. Derefter forklarede jeg, at kortene var forskellige fordi, de så var sværere at kopierer.
Og herefter spurgte jeg så; ‘hvorfor kopierer kineserne?

moca.jpg

(Pose fra MOCA; Museum of Contemporary Art, som ligger i Shanghai, i People’s Park.
Og har en grafisk indentitet, der minder noget om MoMA i N.Y.)

Svarene faldt i tre kategorier:

1. Det er skolesystemets skyld: I Kina er den dygtigste elev, den som kan kopierer læreren præcist. Jo mere lig læreren, jo højere karakter.
2. Det kinesiske system har igennem tiderne og især under kulturrevolutionen slået hårdt ned på alt som var forskellige.
3. Der handler om ren profit, svindel og smutvej til hurtig succes.

Kineserne kopierer! – Det ved et hvert barn jo, for man hører det jo hele tiden…

Men så tag lige denne her:
Fornyelig hørte jeg i et program på P1, at på ‘kopieringens top 5’ – ligger Kina ‘kun’ på en 3. plads efter US og UK!
Grunden til dette er; at der i USA og UK kopieres så megastore mængder af ulovlige film- og musikdownload i privaten. At Kinas Gucci kopitasker mm. kun rækker til en 3. plads.

Hmmmm… nyt spørgsmål; hvorfor kopierer amerikanerne…?

2 comments

  1. Jørgen Skovgaard Nielsen

    Det konstateres som regel blot, at kinesere kopierer, men sjovt nok har jeg hidtil ikke hørt spørgsmålet, “hvorfor?” Måske tør man ikke risikere at påføre kineserne “face” og udløse diverse vredladne modangreb (for at påføre spørgeren tab af ansigt).

    Metoden med viften af visitkort er rigtig smart, da den opfattes som en sød joke, som får kineserne til at slappe af og svare ærligt og sagligt efter bedste evne.

    Den med kulturrevolutionen tror jeg ikke på. Den med profitten er selvfølgelig korrekt, men hvad kan vi bruge det til? Den med efterligning af læreren er en interessant – og korrekt – selverkendelse. Men igen: Kan vi bruge den til noget?

    Ægthed, originalitet og respekt for intellektuelle rettigheder ligger måske ikke i den kinesiske kultur overhovedet. Gamle bygninger og ting siger dem sjældent noget. Hvis den nye kopi er flottere, så foretrækkes den.

    Formentlig har en kineser lige så stor glæde af en reproduktion som af det originale maleri. Der er jo så mange medkinesere, som kan få glæde af kopier. Hvorfor skal kun kejseren eller en enkelt rigmand have glæde af et kunstværk. Eller kun dem, der besøger rigsmuseet i hovedstaden.

    Men det ændrer jo ikke på, at et designs eller en opfindelses værdi kan undergraves totalt. Eller værre endnu: Skades, fordi man f.eks. skriver “Henriette Melchiorsen” på en plat og uholdbar efterligning, måske ovenikøbet med anvendelse af sundhedsskadelige stoffer.

    Der forestår vist et stort opdragelsesprojekt af de 1,3 mia. kinesere….

    MVH,

    Jørgen

  2. henriette

    Hej Jørgen
    Tak for din kommentar.

    Opdragelsesprojektet tror jeg ikke rigtigt på, da jeg ikke engang kan få mine børn og kat til at gøre, som jeg synes er klogest.. ;)
    Det tror jeg ikke er opgaven.

    Men hvad kan vi bruge det til?
    – godt spørgsmål.

    For fy for søren, hvis der står en kopi gummivase i et ftalaterholdigt materiale med mit navn i bunden. Det ville jeg blive meget ked af, at se.
    Kopiering er en super stor udfordring for designere i det hele taget, og i særdeleshed, hvis man prøver lykken i Kina.

    Derfor afprøver FairTrade Designers en anden vinkel. Vi overvejer om det er muligt, at bruge kopierings ‘tendens’ / ‘essens’ positivt…. således, at vi laver Fair Trade, og at DET bliver kopieret, fordi det er trendy, og et positivt add on til et produkt.

    Trying to turn copying into something positiv.

    Henriette

Leave a Reply

